Wednesday, March 6, 2013

si muda osteoblast.


banyak nama pelik--
atau patut aku kata unik--
dalam alamat emel kita2.
especially remaja (atau budak2 mungkin?)

senang aku bagikan contoh--
osteoblast.

ya. itu nama dalam alamat emel aku.
yg tak semua tahu apekebendenye tu.

tak kisah la pelik or unik--
yg penting--
ada sebab aku pilih.

aku kenal osteoblast waktu di matrikulasi.
subjek biology.
kami waktu tu didedahkan dengan segala spesifik sel yg ada dalam tubuh manusia--
bergabung--
membentuk tisu seterusnya organ2--
yg akhirnya menjadikan kita. manusia.

dan osteoblast adalah sejenis sel yg wujud, lahir, terbentuk, dibahagian tengah tulang.
baru. muda. segar.
si muda ini dikelilingi osteocyte yg lebih tua.
lebih matang. lebih lama.

osteoblast yg baru, muda, segar itu--
merembes enzyme--
bertanggungjawab atas pembentukan tulang (dek sifat tulang itu yg dinamik)--
memberi dan terus membagi.

lalu tanpa aku sedar--
aku menerawang.

betapa sanggupnya dia.
kenapa sesungguh itu biar diri diperguna?
semua beban yg bukan mudah-- dipertanggungjawabkan di bahu dia.
dia baru.
dia muda.
dia terlalu anak2 utk dibagi beban sebegitu rupa.
kenapa semuanya hendak ditonyoh-paksa atas dia?

ada osteocyte.
sel matang.
sudah nama pun matang-- kenapa tak dibagi saja pada dia?

kemudian--
aku sedih sendiri.

diam.
tunduk.
dan menerawang lebih jauh.
(sebab tu kebanyakan masa aku seakan blur. dimana sebenarnya aku analisis apa saja yg kau kata dalam dunia aku sendiri)

lalu aku tekad.
aku akan ingat dia.
betapa dia berjasa.
macammana dgn dia yg terlalu muda-- boleh punya beban yg bukan selayaknya untuk dia.

dan akhirnya terlahir idea yg aku sengaja abadikan.
sengaja aku guna biar sering diingat tentang dia dan pengorbanan.

benda kecil, kan?
tapi terpanah sampai lubuk aku yg paling dalam.

:)

ok. anything to ask-- find me here--
osteoblast@ymail.com


No comments:

Post a Comment