Saturday, December 22, 2012

tidak cuma minta dan ganti.

budi dan bagi.
aku baca.
budi adalah rezeki pada mereka yang tidak perlu.
tolong adalah kurnia pada mereka yang mengkehendak sesuatu.
otak aku ligat kaitkan dengan keliling aku.
dengan benda2 jadi depan mata aku.

jadi aku nak clarify something.
antara budi dan bagi;
mana pun yg kita dapat,
kita tetap owe mereka something.
hutang budi-kau bawa mati.
kau kenang. sebab mereka-bagi kita jalan keluar.
sebab mereka-mampu. saat kita tidak.

umpama;
kau patahkaki.
kudrat kau hilang.
aku bagikan kau makan.
kau mungkin boleh bayar aku.
tapi, takkan terganti dgn khidmat aku.
kesanggupan aku.
faham x?

tu cuma contoh.

mungkin juga kau minta perkara biasa.
kirimkan barang contohnya.
kau boleh bayar kembali harga barangannya.
tapi budi dia?
khidmat?
sanggup dia?

tak.
takboleh dibayar.

tapi ada satu boleh kau buat.
terimakasih.
ucapkan terus dengan muka paling manis.
betapa tolong yg ditabur atas kau itu kau hargai.
kau tau kau xmampu beli.

ok?
sebab benda ni bukan cuma minta-dan ganti.
lebih. lebih jauh lagi.

aku bukan minta dikenang2 apa yg aku bagi;
cuma benda yg kita kata cuma simple. sikit. tak terkesankan.
mungkin paling payah utk mereka buat.
paling sakit.
korban masa contohnya.
kudrat umpamanya.
kalau kita rasa malas-apa kita tidak fikir mereka juga mungkin rasa benda sama?

bukan takat minta, kemudian kau ganti.
bukan semua. taksemua macamtu.



No comments:

Post a Comment